Leren doe je samen

Alle SNNC-leden werken samen  aan de kwaliteit van educatie. Ruim twee jaar lang verbond het project Leren doe je samen een gedreven groep van educatief ontwikkelaars uit 13 musea met een sterk gezamenlijk doel: kinderen verwonderen, enthousiast en nieuwsgierig maken naar de rijkdom van de natuur. Het project werd mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van het Mondriaanfonds. Resultaat van dit intensieve project is o.a. een verregaande duurzame samenwerking. We blijven elkaar inspireren en verdiepen ons gezamenlijk in ontwikkelingen in de onderwijs- en museumsector.

Heb je vragen over onze samenwerking of kunnen we iets voor je betekenen? Neem dan contact op met Yuri Matteman, hoofd educatieve ontwikkeling van Naturalis (yuri.matteman@naturalis.nl)

Leren doe je samen - teamfoto

Project in vogelvlucht

Gedurende het hele project kwamen een twintigtal educatoren tweemaandelijks samen, steeds in een ander museum. Tijdens de inventarisatiefase begin 2016 vergaarden we inzicht in de overeenkomsten, verschillen, sterke punten en knelpunten op gebied van educatie. Naar aanleiding van de resultaten schreven we een gezamenlijk plan van aanpak.

In de periode die volgde stond leren van elkaar en leren met elkaar centraal. We organiseerden vier  trainingen, schreven we een werkvormenwaaier met 45 onderzoekende werkvormen (zie onderzoekend leren) en ontwikkelden we een rubric die dient als hulpmiddel voor educatief ontwikkelaars. We hebben nieuwe, onderzoekende lessen ontwikkeld en uitgetest. Benieuwd naar de activiteiten en alles wat we leerden tijdens het project? Bekijk ons boekje ‘ervaringen, do’s and dont’s!’

Onderzoekend leren

Onderzoekend leren

De musea met natuurhistorische collecties zijn plekken bij uitstek om de onderzoekende houding blijvend te stimuleren en om enthousiasme en verwondering over te brengen over de rijkdom van de natuur en de fascinerende inzichten die wetenschappelijk onderzoek op kan leveren. We willen leerlingen en andere doelgroepen nieuwsgierig maken en motiveren om zelf op onderzoek uit te gaan. De didactiek van onderzoekend leren krijgt een steeds belangrijkere plek in het basisonderwijs en is gebaseerd op hoe wetenschappers onderzoek doen. Het is ook een didactiek die heel goed past bij onze musea. We prikkelen de onderzoekende houding en stimuleren daarmee openheid, samenwerken en creativiteit.

Benieuwd naar hoe we dit doen? Tijdens het project Leren doe je samen is een werkvormenwaaier ontwikkeld waarin 45 onderzoekende werkvormen van onze musea zijn opgenomen.

Rubric

Rubric - meetinstrument voor educatief ontwikkelaars

Een goede educatieve activiteit heeft een duidelijk omschreven doel, doelgroep en resultaat (leerdoelen). De leerdoelen sluiten aan op het curriculum. Het betreft een activiteit waarin museale leeromgeving en voorwerpen een rol spelen en leiden tot verwondering. De leerlingen worden intrinsiek gemotiveerd doordat ze plezier beleven aan de activiteit. De werkvormen passen bij ontwikkelingen in het onderwijs als 21e-eeuwse vaardigheden, wetenschapswijsheid en onderzoekend en ontwerpend Leren.

In 2016-2017 ontwikkelden de musea aangesloten bij de Stichting Nederlandse Natuurhistorische Collecties (SNNC) een rubric voor hun natuurgerelateerde aanbod voor het primair onderwijs. De rubric is een hulpmiddel voor educatief ontwikkelaars. De rubric is geschikt om een educatieve activiteit te beoordelen op kwaliteit tijdens of na de ontwikkeling. Door 0, 1 of 2 punten toe te kennen voor 15 criteria krijg je inzicht in de kwaliteit van jouw les.

Benieuwd waar onze educatief ontwikkelaars mee werken?

Training

Training

Een goede museumles ontwikkelen en uitvoeren vereist expertise. Gezamenlijk investeren we in de deskundigheid van onze medewerkers. We organiseren jaarlijks trainingen voor zowel educatief ontwikkelaars als educatief begeleiders. In 2018 zijn trainingen gepland op 12 maart en 10 september. Heb je vragen over de trainingen? Neem contact op met Sandra Harmsen (sharmsen@museon.nl).

Wil je weten wat er de afgelopen jaren is georganiseerd? Lees dan de verslagen van de trainingsdagen.